عکس از earthlinked.com
"کلیه اطلاعات موجود جهان در اینترنت نیست! و همه اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد صحیح نیست" (Kotsch, 2004)
برای دسترسی به محتوای موجود در شبکه ای به گستردگی شبکه جهانی اینترنت چه روشهایی وجود دارد؟ این موضوع را به اختصار در این پست بررسی میکنیم:
اکثر کاربران خواستار این مساله هستند که وقتی به سراغ موتور جستجوی محبوب خود میروند؛ نتیجه جستجوی خود را با کمترین زمان و هزینه ممکن بیابند و صد البته بازگردانی مرتبط ترین صفحات نیز در ارزیابی آنها دخیل است. (قادرزاده ع, 2013)
ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﻱ ﺟﺴﺘﺠﻮﻱ ﻭﺏ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﺔ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛـﺮﺩ. ﻣﻮﺗﻮﺭﻫـﺎﻱ ﺟـﺴﺘﺠﻮﻱ ﻋﻤـﻮﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ALTAVISTA,NORTHERLITCHT,GOOGLE دسترسی عام را به محتوای وب میسر میسازند ﻭﻟـﻲ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫـﺎﻱ ﺗﺨﺼـﺼﻲ مانند ALIDRISI,WAITER.com سایتهای حوزه یا موضوع خاصی را مورد جستجو قرار میدهند. (داورپناه, 1385-1388)
آشنایی با موتورهای عمومی و تخصصی جستجو، گام اول در این مسیر است….جویشگرها به انواع مختلفی مانند: عمومی، کد باز، فراجستجو، محلی یا کشوری، مردمی، عمومی، علمی و تخصصی قابل تقسیماند.
...جستجوگرها:
گوگل اسکولار (کاوش در اطلاعات دانشنامههای دانشگاههای بزرگ) www.googlescholar.com
بیس (جستجوگر تخصصی مطالب علمی و آکادمیک)www.basesearch.com
AMS موتور جستجوگر محتواهای علمی و تحقیقاتی
http://academic.research.microsoft.com
...دایرکتوری ها:
پارس ایندکس این فهرست راهنما، شما را به بیش از 15600 پایگاه اینترنتی در موضوعات مختلف پیوند میدهد.
www.parsindex.com
1000 سایت (کاملترین لینک دایرکتوری ایران) یکی از مهمترین فهرست دایرکتوری اینترنتی است.
www.1000site.ir
(خانی, 1391)
اظهار نظر در رابطه با فیلترینگ حبابی اعمال شده توسط ابزارهای جستجو:
فیلترینگ حبابی یک تئوری است، یک اصطلاح ترجمه شده از عبارت Bubble Filtering Theory که در هیچ مقاله دانشگاهی مورد بحث قرار نگرفته است. از این رو اظهار نظر اینجانب تنها میتواند یک نظر شخصی بر پایه مطالعات صورتگرفته باشد. همانطور که در این گفتمان فیلترینگ حبابی بارها توسط دوستان معرفی شد، (و قانون 50%) این عنوان نیازی به معرفی و تعریف مکرر ندارد. به نظر اینجانب دسته بندی کاربران در حوزه های فکری و ایدئولوژی حباب گونه آنهم بجهت نمایش نتایج جستجوهای دلخواه آنها، تنها ممکن است چند درصد از نیاز واقعی کاربران را عملی سازد. اما در حقیقت ایشان را از واقعیت آنچه در وب در حال جریان است دور و حتی بیخیر نگه می دارد. این مقوله مصداق همان حکایت نوکر شاه یا نوکر بادمجان است! موتور جستجو آنچیزی را به ما نشان میدهد که ما دوست داریم نه آنچیزی که واقعا وجود دارد. بهتر است از مزایای هرچند اندک فیلترینگ حبابی صرفنظر نموده و بدون اینکه اجازه دهیم موتور جستجو ما را در حباب های فرضی گروه بندی کند، با اعمال فرمول های جستجوی صحیح، خودمان نتیجه دلخواه را بیابیم. بعنوان مثال اینجانب جهت جستجوی موضوع: "موتورهای جستجو" بصورت علمی به روش زیر عمل می نمایم:
از حساب کاربری خود خارج میشوم + جستجو را فرموله میکنم + از چند تب برای مقایسه جستجوها استفاده مینمایم + فقط به گوگل اکتفا نمیکنم و همزمان از گوگل و گوگل اسکولار و بینگ استفاده میکنم.
منابع
Kotsch. (2004). 5 Searching the Internet.ppt. Retrieved from Lamar R-1 School District: www.lamar.k12.mo.us/eastwestlmc/powerpoint/
علی نعیم الدین خانی. (1391). نگاهی به ابزارها و منابع پژوهش در اینترنت. فصلنامه ره آورد نور، 41، 32.
گل زردی ا، مقدادی م قادرزاده ع. (2013). مقایسة عملکرد موتورهای جستجوی رایج در جستجوی صفحات وب فارسی. (صفحة 8). مشهد: هشتمین سمپـوزیوم پیـشرفتهای علوم وتکنـولوژی 2013.
محمدرضا داورپناه. (1385-1388). رفتار اطلاعاتی انسان. تهران: دبیزشی.