با مدیریت تکنولوژی

با مدیریت تکنولوژی

خوشحالم که اینجا هستید. من بهداد ‌فره‌وهر هستم. (Behdad Farahvahar) کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی MTM_Master in Technology Management -گرایش انتقال تکنولوژی Technology Transfer .

در این وبلاگ "با مدیریت تکنولوژی With MTM" با مطالب متنوعی در زمینه مدیریت و تکنولوژی پذیرای شما خواهم بود.

۱۲اسفند

تکنولوژی

تصویر از OrbitingFrog

رده بندی محصولات حاصل از تکنولوژی

تکنولوژی را می توان تمام دانش ، کالاها ، فرایندها ،ابزارها ، روش ها و سیستم هایی تعریف کرد که در جهت خلق و ساخت کالاها و ارائه خدمات به کار گرفته می شوند. (مومنی, 1390) یا به تعریف دیگر, تکنولوژی فوت و فن هایی است که انسانها با بکارگیری آنها نتایج و مصنوعات مادی هدفمند تولید می کنند. (براون, 1382)

گفتنی است (مومنی, 1390)  در کتاب خود تحت عنوان مدیریت تکنولوژی و نوآوری، انواع تکنولوژی را به سه شاخه زیر تقسیم بندی میکند. کلاسه بندی هر یک محصولات حاصل از تکنولوژی در یکی از این سه گروه اجتناب ناپذیر به نظر میرسد.

·       تکنولوژی جدید  New Technology

یک تکنولوژی جدید هر نوع تکنولوژی جدیداً تولید یا اجراشده ای است که اثری بارز و مشخص بر روش تولید کالاها یا ارایه خدمات به وسیله یک شرکت دارد.

 

·       تکنولوژی نوظهور Emerging Technology

یک تکنولوژی نوظهور هر نوع تکنولوژی است که هنوز به طور کامل تجاری و به بازار عرضه نشده است. اما ظرف حدود پنج سال آینده این چنین خواهد شد.

 

·       تکنولوژی پیشرفته  High Technology

به تکنولوژی های مدرن یا پیچیده اطلاق می شود.

 

"مصنوعات مادی هدفمند تولیدی" که نام برده شد آنهایی هستند که قابلیت کلاسه بندی در این دسته ها را دارند:
1.ابزارهای تکنولوژیک، 2.وسایل اندازه گیری و کنترل، 3.مبدلهای انرژی، 4.وسایل نقلیه، 5. وسایلی با مقاصد غیر فیزیکی، 6.موتورها و ماشین ها، 7.ساختمانها و سازه ها، 8.تکنولوژی های فرآوری شده. (براون, 1382)

مروری کوتاه بر نوآوری تکنولوژیک و ذکر یک نمونه

ماهیت نوآوری ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و نیز تغییر در روش خلق و عرضه آنها، با هدف پاسخگویی به بازار های جدید و نیاز های متغیر مشتریان است. انجام این تغییرات نیازمند دیدن پیوند ها، کشف فرصت ها و استفاده از آنهاست.

نوآوری دارای چهار بعد می باشد:

نوآوری در محصول: تغییر کالا یا خدماتی که یک سازمان عرضه می کند.

نوآوری در فرآیند: تغییر روش های خلق و عرضه محصولات و خدمات.

نوآوری در موقعیت: تغییر زمینه ای که کالا یا خدمت در آن عرضه می شود.

نوآوری در پارادایم: تغییر مدل ذهنی که منطق رفتار های سازمان را تشکیل می دهد. (Tidd & Bessant, 1391)

 

 

یک نمونه دیگر در زمینه انقلابهای تکنولوژیک

موردی که اخیرا ذکر شد، یعنی نوآوری در پارادایم در حقیقت کلیدواژه بروز انقلاب در فناوری است. با یک مثال سعی میشود انقلاب تکنولوژیک را بهتر معرفی کنیم:

وقتی نوآوری ها به اندازه کافی ریشه ای باشند، همه صنایع را تحریک میکنند. به همین دلیل بود که ظهور تلویزیون به رشد صنایع سازنده تجهیزات گیرنده و فرستنده و نیز صنایع چند تخصصی منتهی شد. در عین حال، به تغییر صنایع تولیدی و صنعت تبلیغات، فیلم، موسیقی و سایر بخش های خلاقانه و فعالیت های جدید نت ، توزیع و غیره کمک کرد. (پرز, 1393)

 

 

منابع

Tidd, J., & Bessant, J. (1391). مدیریت نوآوری-یکپارچه سازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان (نسخه 4, جلد 1). (م. آراستی, و دیگران, مترجم) تهران: رسا.

براون, ا. (1382). ارزیابی و پیش‌بینی تکنولوژی. (ع. بوشهری, و ع. ملکی فر, مترجم) تهران: کرانه علم.

پرز, ک. (1393, بهار). انقلاب های فناورانه و پارادایم های فنی اقتصادی. (پ. مترجم:علیزاده, تدوین) نامه سیاست علم و فناوری, 4(1), ص. 7-26.

مومنی, م. (1390). مدیریت تکنولوژی و نوآوری. خوزستان: سمت.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی