با مدیریت تکنولوژی

با مدیریت تکنولوژی

خوشحالم که اینجا هستید. من بهداد ‌فره‌وهر هستم. (Behdad Farahvahar) کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی MTM_Master in Technology Management -گرایش انتقال تکنولوژی Technology Transfer .

در این وبلاگ "با مدیریت تکنولوژی With MTM" با مطالب متنوعی در زمینه مدیریت و تکنولوژی پذیرای شما خواهم بود.

۲۷آذر

دانشمندان یک آزمایش فیزیک جالب انجام دادند به شکلی که در آن 25000 تاس مینیاتوری را چرخانده و با تکان دادن، لرزانده اند. هنگامی که تاسها در حال چرخش به شدت تکان می خوردند، هر تاس خود را به مکانی عمود بر مرکز میرساند!

 

 

معلوم می شود که تاسها، ترجیح می دهند که تکان بخورند و نه هم زده شوند. دانشمندانی از اسپانیا اخیرا.. این آزمایش را با آزمایش فیزیکی جالبی انجام دادند که در آن 25000 تاس مینیاتوری (اندازه نیم سانتیمتر) در یک سیلندر پلاستیکی بزرگ قرار گرفتند. پس از آنکه همراه با ویبره چرخش دادند مشاهده کرده اند که هر تاس به صورت تصادفی به محل مناسبی هدایت شد، نتیجه یک ترتیب کاملا منظم بود.
 
این آزمایش چگونه انجام می شود؟ این منطق همان است که اگر شما از یک جعبه شن و ماسه استفاده کنید، با هر ضربه عمودی، ذرات را تنگ تر و محکم تر میکنید. هنگامی که حجم آنها دیگر نمی تواند کمتر شود، بیشترین تراکم نامیده می شود. دیگو مازا و محققان از دانشگاه ناوارا اساسا این روند را با تکان دادن و چرخاندن نیروها انجام دادند.
 
یافته ها در مورد چگونگی سرعت و چند بار سیلندر پیچ خورده متفاوت بود. شتابدهنده ای که در حدود نیمی از شتاب گرانش (0.5 گرم) بالاتر بود، پربارتر و متارکم تر بود؛ تاسها بعد از 10000 پیچ و تاب، به حداکثر تراکم خود رسیدند. در یک ویدیو از آزمایش، دانشمندان سیلندر را از بالا به پایین فیلم گرفته اند و ما حس می کنیم که این کار چگونه انجام می شود. تاسها خود را از یک توده تکان دهنده تشکیل می دهند و در محافل متمرکز قرار می گیرند.
 
دریافت ویدیو
حجم: 13 مگابایت
توضیحات: بدلیل کاهش کیفیت توسط سرور بلاگ - دانلود فرمایید
 
در حالی که این آزمایش ممکن است به نظر احمقانه باشد، رویکرد آن می تواند به مسائل بزرگتر منجر شود و در مواردی که "عدم جاذبه" وجود دارد، استفاده شود. مازا و همکارانش هم اکنون آزمایش های لازم برای ایستگاه فضایی بین المللی را آماده می کنند.
 
 

منبع:

Barnes, S. (2017, Dec 7). Science Experiment Shows How 25,000 Random Dice Neatly Assemble into Perfect Circles. Retrieved from MY MODERN MET: https://mymodernmet.com/cool-physics-experiment-dice/

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی